Laatste stukje oostkust!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Lau en Steef achternaam - WaarBenJij.nu Laatste stukje oostkust!! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Lau en Steef achternaam - WaarBenJij.nu

Laatste stukje oostkust!!

Door: Lau en Steef

Blijf op de hoogte en volg Lau en Steef

26 Augustus 2016 | Australië, Alice Springs

How you doing?

Sinds ons vorige blog is er alweer veel gebeurd, er zitten immers ook zo'n drie weken tussen! Bij terugkomst in Townsville voelden we ons weer helemaal thuis. Wel hadden we een nachtvlucht met twee uur vertraging en weinig slaap, dus zowel Steef als Lau waren de daaropvolgende dagen niet zo lekker. Helaas wisselden we elkaar af, dus de een voelde zich weer kiplekker terwijl de ander het liefst de hele dag in bed lag.. timing! Na vier dagen waren we allebei weer topfit, dus konden we nu eindelijk écht naar Magnetic Island :) Met de ferry waren binnen 30 minuten op het eiland en daarna stapten we direct op de bus naar de Forts walk: de beste wandelroute als je wilde koala's wil zien. Het was maar een wandeling van 2 km heen en 2 km terug, maar we hebben drie verschillende pluizenbollen gespot. Ze lagen allemaal lekker te slapen, dus we konden nu wel foto's maken :) Na de Forts walk hadden we de smaak goed te pakken, dus wilden we via Florence Bay naar Horseshoe Bay lopen. Dit zou ongeveer twee en een half uur duren... Het begin was al erg steil, dus we waren dan ook heel blij toen een Australiër ons een lift aanbood in zijn 4WD! Hij heeft ons naar Radical Bay gebracht, een heel mooi en bijna leeg strand. Helaas geen tijd om te zwemmen en te zonnen, want we moesten door naar Horseshoe Bay. Uiteindelijk was dit nog een uur klimmen en weer dalen, daar hadden we ons een beetje op verkeken. Na op adem te zijn gekomen (en koffie te hebben gedronken) zijn we met de bus naar Geoffrey Bay gereden, waar we de rock wallabies hebben bewonderd die met zonsondergang tevoorschijn komen. Dat was een mooie afsluiting van een perfect dagje op Maggie :)

Na vijf dagen te hebben geslapen, gewandeld en bijgepraat in Townsville/Maggie, zijn we op maandag naar Cairns gereden. Onderweg wilden we slapen in Mission Beach, waar veel cassowarys zitten en waar skydivers landen op het strand. Helaas zagen we onderweg naar Mission Beach geen enkele cassowary en regende het daar, waardoor Mission Beach iets minder spannend was dan we hadden verwacht. Het hostel waar we hadden geboekt mailde vervolgens dat er iets mis was gegaan met onze boeking, waardoor we maar besloten om meteen door te rijden naar Cairns. Aangezien dit ons doel was van onze trip langs de east coast, was dit nogal een euforisch moment!

Eenmaal aangekomen in Cairns regende het: dat was ons niet beloofd! We waren immers van Sydney naar het noorden gereden voor warmte en zonneschijn. Gelukkig klaarde het weer de volgende dag alweer op. Ook kwamen we erachter dat onze lieve reisgenootjes van Fraser Island die onze auto Dobby hebben genoemd, Nari en Daniel, ook in Cairns waren! Diezelfde dag hebben we koffie gedronken en veel te lekkere taartjes gegeten. Die Australiërs weten trouwens echt wat goed eten is, wij zijn waarschijnlijk al een paar kilo zwaarder dan toen we van huis vetrokken! En dat wil wat zeggen als je ons eetgedrag van thuis kent... Anyhow! Aangezien de auto van Nari en Daniel, Kevin the Bastard, niet zo snel is en moeite heeft met heuvels, besloten we om de volgende dag met zijn vieren en Dirty Dobby de Atherton Tablelands te verkennen. Onderweg kwamen we langs de Barron Falls, koffieplantages met hele lekkere koffie, de Curtain Fig Tree (inspiratie voor de grote boom in de film Avatar), de Milla Milla falls (bekend van de Herbal Essences reclame), de Josephine falls en het allerbelangrijkste.. Een biologische zuivelboerderij met de lekkerste cheesecake die Lau ooit heeft gegeten (sorry Tes)! Ook het ijsje van Steef smaakte goed. Na deze toch van 500 km moesten we afscheid nemen van Nari en Daniel, maar kwamen we ook weer in contact met Lauren en Mike, onze vrienden uit Byron Bay! Ook zij waren nog één dag in Cairns, dus de volgende dag (donderdag) hebben we met hen afgesproken. Het bleef bij een late lunch met Fish and Chips, want zij vlogen die avond naar Bali en wij zouden die dag nog naar Port Douglas rijden. Steef was dus maar kort herenigd met zijn maatje Mike. Gelukkig hebben zij nu ook een visum voor een jaar en reizen ze ons achterna!

Diezelfde dag reden we zodoende nog naar Port Douglas, omdat Dirty Dobby op maandag een afspraak had voor zijn service beurt. We kwamen 's avonds aan en gingen al vroeg slapen, omdat we de dag erop naar het Daintree regenwoud zouden gaan! Om half 7 ging de wekker en om half 8 stonden we klaar om uit te checken.. We gingen op zoek naar crocs! Na een rit van 50 minuutjes waren we net op tijd voor de eerste boot over de Daintree rivier en na twee minuutjes varen zagen we onze eerste krokodil! Zij lag op de oever en bewoog niet, maar was wel gigantisch! De rest van de trip zagen we wat bijzondere vogels, onze eerste slang en een krokodil in de verte, maar niet meer zo'n groot beest. Toen was het tijd om met de ferry over te varen en te gaan wandelen door het regenwoud en Cape Tribulation. Het Daintree was heel bijzonder, met gigantische bomen en mooie stranden. Cape Tribulation is de enige plek ter wereld waar twee werelderfgoederen samen komen: het regenwoud en the great barrier reef! Ondanks de vele waarschuwingsborden zagen wij helaas weer geen cassowarys, maar gelukkig ook geen grote spinnen of giftige slangen! Rond een uur of vijf gingen we weer terug naar Port Douglas.

De volgende dag stond er wederom een croctour op het programma, dus we waren vroeg uit de veren. Nu ging de tocht over een ander deel van de Daintree rivier. Hier hebben we wel zeker drie grote krokodillen van dichtbij gezien, waarvan de grootste zwom. Daarnaast zagen we nog een paar baby krokodillen en drie verschillende soorten ijsvogels. Blijkbaar hadden we heel veel geluk! Helemaal happy stapten we van de boot af en gingen we op weg naar de Mossman Gorge, een stuk van het regenwoud waar je makkelijk doorheen kan lopen. We waren zo blij dat we met eigen vervoer kwamen, want bij de guided tours mocht je maar een klein stuk lopen en de hele wandeltocht van 2 km was zo ontzettend mooi! We liepen natuurlijk weer door een regenwoud, maar nu liep je langs de rivier waar trouwens ook gigantische boulders in lagen. Deze plek is heel bijzonder voor aboriginals en dat is goed te begrijpen. Na de Mossman Gorge zijn we nog even Port Douglas in gegaan, zodat we nog even konden zien waar we nou eigenlijk twee nachten hadden geslapen... Een heel schattig dorpje! Daarna gingen we door naar Cairns: de auto moest worden leeggehaald voor de grote beurt, oeps :)

Het heeft een uur geduurd, maar toen stond de kamer ook wel helemaal vol. Gelukkig waren we zo slim geweest om een private room te boeken. Op maandag brachten we Dirty Dobby vol goede moed naar de auto dokter, we hadden immers nooit problemem gehad? Toen we vier uur later de auto gingen ophalen, wilde de garage ons op nog wat aanbevelingen wijzen. Deze zouden nodig zijn om de auto te kunnen verkopen en we wilden toch geen pech krijgen in de outback? De totale extra kosten zouden 1200 dollar zijn (zo'n 800 euro)! We vertrouwden het echter niet helemaal en zijn teruggereden naar... Townsville! Home away from home :) Het hostel wees ons op een goede en betrouwbare garage, en deze heeft de volgende dag gratis onze auto op de gebreken gecontroleerd. Het bleek dat de garage in Cairns (Hyundai dealer) een totale rip off was: uiteindelijk waren we slechts 24 dollar kwijt aan een pollen filter...

Met een goed gevoel een veilige auto en nog wat geld in de zak, konden we dus kampeerspullen gaan kopen voor de outback! De al overvolle Dobby is inmiddels tot aan de nok toe gevuld, maar wie heeft nou geen 30 liter water, een 20 liter jerrycan benzine, een luxe tent, twee slaapzakken, twee kussens, een extra deken, eten voor een weeshuis, gasbrander, keukenartikelen, citronella kaarsen, krultang, babydoekjes, 12 wc rollen, mega pot koffie, twee kilo potten pindakaas, een dozijn eieren, veertig vuilniszakken, een kruik, stoffer en blik, een klaptafel, twee lampen, ductape, twee paar klapstoelen, een handpomp en nog wat onnodige spullen nodig in de middle of nowhere? Volgens mij zijn we klaar voor de outback!

Inmiddels zitten wij in Alice Springs, maar onze ervaringen van de outback zullen we in ons volgende verhaal beschrijven.

Veel liefs,

Lau en Steef!

• 26 Augustus 2016 - 14:06

Lilian Van Ruiten:

Herkenbare reis verhalen over de omgeving van Cairns, veel plezier in de outback!

• 26 Augustus 2016 - 20:43

Petra Van Der Linden:

Mooi beschreven, ik zie het zo voor me, helaas ook de krokodillen! Ik ben benieuwd naar de volgende verslagen. De outback is toch weer different cake.

• 10 September 2016 - 18:06

Joke Wolvers:

Ha Stefan en Laura, de tijd vliegt, hier zijn de vakanties alweer achter de rug en jullie zijn al bijna 4 maanden weg ! Leuk om alle blogs te lezen , war een uitgebreide verslagen ,alsof je er zelf bij bent ! Heel leuk .Stefan alvast gefeliciteerd met je verjaardag op 1 september. ,we nemen er hier een drankje op.Jullie een leuke tijd en ik zie uit naar het volgende verslag,kus van Joke en Henk.